
Kære Israel-interesserede, 
  
I En artikel på dr.dk sætter DR-journalist Selin Türker sig for at give et overblik over de mange 
historiske forsøg på at opnå aftale om en tostatsløsning mellem Israel og palæstinenserne. Det er 
en rigtig god målsætning. Et retvisende billede af historien er nemlig helt afgørende for at forstå 
den udfordring, verdenssamfundet står overfor ved næste forsøg, når støvet fra den aktuelle krig 
har lagt sig. 
  
Men desværre leverer artiklen ikke på målsætningen. I stedet har man ved hjælp af kun én enkelt 
mellemøstekspert, professor i globale studier ved Roskilde Universitet Sune Haugbølle, begået en 
omgang historieforfalskning, som åbenlyst har til formål at skjule, at palæstinenserne systematisk 
gennem snart et århundrede har afvist alle forslag om tostatsløsninger - herunder adskillige, som 
var godkendt af jøderne/israelerne, mere præcist i 1937, 1947, 2000 og 2008. 
  
Det er særligt beklageligt, at man vælger at basere fremstillingen på netop Sune Haugbølle, som 
forlængst har tonet rent flag som aktiv part i konflikten på den palæstinensiske side. Sune 
Haugbølle har gennem længere tid systematisk misinformeret om konflikten og har desuden, som 
jeg i januar dokumenterede i en kronik i Jyllands-Posten (alternativt her på Israel-Online.dk), givet 
udtryk for antisemitiske forestillinger om kollektiv jødisk ondskab. Flere eksempler på Sune 
Haugbølles usandfærdige påstande om konflikten kan læses her. 
  
Nedenfor følger nogle af de værste eksempler på faktuelle fejl i artiklen: 
 
 
Falsk fremstilling af arabisk afvisning af FN-planen i 1947 
  
En af de mest alvorlige fejl er påstanden om, at de palæstinensiske araberes afvisning af FN's 
delingsplan i 1947 beroede på en utilfredshed med en angiveligt urimelig arealmæssig opdeling af 
området. Sandheden er, at de palæstinensiske arabere (som dengang endnu ikke blev kaldt 
"palæstinenserne") afviste enhver tale om nogen form for jødisk selvbestemmelse i Palæstina - 
herunder absolut også en stat - uanset grænserne. Det samme gjorde sig gældende, da araberne i 
1937 afviste Peel-planen, der ville have givet dem kontrol over 80 procent af området. Dette 
(allerførste) forslag til en tostatsløsning er dog ikke nævnt i artiklen. 
  
Artiklens og Sune Haugbølles myte, som er velkendt i den venstreorienterede, anti-israelske 
diskurs, er endnu mere meningsløs, når man medtager det faktum, at langt størstedelen af det 
landområde, FN-planen i 1947 afsatte til den jødiske stat, var ørken. Hvis man nøjes med at se på 
det areal, som rent faktisk var beboeligt (og kunne opdyrkes, hvilket var væsentligt, da samfundet 
dengang overvejende var baseret på landbrug), var delingsforslaget faktisk i arabernes favør. 
  
At påstå, at afvisningen primært havde med demografi og arealfordeling at gøre, og dermed 
antyde, at de palæstinensiske arabere potentielt kunne have accepteret en delingsplan, hvis 
arealfordelingen havde været anderledes, er ren historieforfalskning. 
  
  
Falsk påstand om "palæstinensisk kontol" før 1947 
  
I artiklen påstås det, at "Palæstinenserne ville holde fast i, hvordan landet så ud inden 1947 – 
altså et land med udbredt palæstinensisk tilstedeværelse og kontrol." 
  
Det er ligeledes helt forkert. Inden 1947 var hele området under total britisk kontrol. Og før 1917 
var det under tyrkisk kontrol i 400 år. Det "land med udbredt palæstinensisk (...) kontrol," som 

https://www.dr.dk/nyheder/udland/de-har-kaempet-om-det-samme-land-i-over-70-aar-men-hvorfor-er-det-aldrig-lykkedes-dem
eksperter/sune_haugboelle.php
eksperter/sune_haugboelle_20231024_politiken_sh_beviser_at_han_er_en_uredelig_forsker.php
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE16719881/aktivistiske-forskere-spreder-antiisraelsk-misinformation/
../opinion/240107_Nyhedsbrev_Aktivistiske_forskere_spreder_anti-israelsk_misinformation.php
eksperter/sune_haugboelle.php
http://israelshistorie.dk/history/chronological_presentation23.php#un_partition_plan
http://israelshistorie.dk/history/chronological_presentation23.php#un_partition_plan
http://israelshistorie.dk/history/chronological_presentation22.php#peel_plan


nævnes, er ren fiktion. Det har aldrig eksisteret. Formålet er helt åbenlyst at male det falske 
(omend desværre udbredte) billede, at Palæstina før 1947 var et palæstinensisk-arabisk "land." 
  
Men det var slet ikke et "land." Det var et mandatområde, hvor det internationale samfund ved 
Folkeforbundets beslutning af 1922 havde pålagt Storbritannien at oprette "et jødisk hjemland." Og 
det skal i den sammenhæng bemærkes, at alle beslutninger, truffet af Folkeforbundet, endnu er 
gældende under organisationens arvtager, De Forenede Nationer, FN. 
  
Fremstillingen er således igen ren historieforfalskning. Man har digtet om på historien for at 
tilpasse den nogle nutidige politiske synspunkter. 
  
 
Ufyldestgørende beskrivelse af årsagen til 1948-krigen 
  
Kort efter står der uden yderligere forklaring: 
"FN’s delingsplan førte til krig og herefter en israelsk stat i 1948, men altså ikke en 
palæstinensisk." 
Det er ikke rigtigt, at delingsplanen i sig selv førte til krig. Den kunne lige så godt have ført til fred, 
hvis bare araberne, på linje med jøderne, havde accepteret den. Det, der førte til krigen, var de 
palæstinensiske araberes afvisning af planen og deres umiddelbart efterfølgende krigserklæring 
(sammen med seks arabiske lande) imod den nyudråbte jødiske stat. Det fremgår ikke tydeligt af 
beskrivelsen. Men det burde det. 
  
Årsagen til, at der ikke blev nogen palæstinensisk stat, fremgår heller ikke. Gaza og Vestbredden 
kom, som bekendt, under henholdsvis egyptisk og jordansk kontrol. Så hvorfor oprettede man ikke 
en palæstinensisk stat her? Hvorfor krævede de palæstinensisk arabere ikke sådan en stat? Det er 
et godt spørgsmål, som flere burde stille. Svaret er, at man - dengang som nu - ikke ønskede en 
palæstinensisk arabisk stat ved siden af den jødiske stat, men i stedet for den. 
  
Den realitet fremgår ikke at DR's artikel, hvorfor læseren er overladt til selv at gætte på, hvorfor der 
mon ikke blev nogen palæstinensisk stat. Det går imod selve artiklens præmis, hvor det 
indledninsvis loves, at man netop vil forklare, hvorfor de mange forsøg på tostatsløsninger er fejlet. 
Noget kunne desværre tyde på, at forfatteren og/eller mellemøsteksperten reelt ikke ønsker, at 
læseren skal vide det. 
  
  
Endnu en falsk reference til "palæstinensernes land" 
  
Der spoles i artiklen hurtigt forbi tre krige, hvor Israel måtte kæmpe for sin eksistens (i 1956, 1967 
og 1973) og frem til 1987: 
"Herefter fulgte et palæstinensisk oprør i 1987, som kaldes Den Første Intifada, der varede i seks 
år. På det her tidspunkt havde palæstinenserne mistet en stor del af deres land siden 1948." 
Det er igen forkert. Endnu en omskrivning af historien tilpasset et nutidigt politisk synspunkt. 
  
Palæstinenserne havde aldrig haft noget land, der var deres. Det kan man synes, er uretfærdigt, 
men det et faktum. At kalde det britiske mandatområde, hvori Storbritannien af det internationale 
samfund (Folkeforbundet) blev påbudt at oprette "et jødisk hjemland," for "palæstinensernes land" 
er igen ren historieforfalskning. 
  
Det er både legitimt og rimeligt at mene, at palæstinenserne har ret til noget af Palæstina-
mandatets område (det er jeg selv enig i, hvis det har nogen relevans). Men det er helt 
uacceptabelt på den måde at manipulere med de historiske fakta i en historisk gennemgang - 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mandate_for_Palestine


uanset hvad man måtte mene om konflikten i dag. Man kan ikke bare "opfinde" en alternativ 
historisk virkelighed, som man bedre kan lide end den virkelige. 
  
  
Falsk beskrivelse af Oslo-processen i 1990'erne 
  
Oslo-processens indledning i begyndelsen af 1990'erne er nogenlunde korrekt beskrevet i DR's 
artikel, men herefter går det galt. "Aftalen faldt så småt fra hinanden," fortæller professor Sune 
Haugbølle, angiveligt på grund af en kombination af Hamas' "selvmordsangreb" (han bruger ikke 
udtrykket "terror") og mordet på Israels premierminister, Yitzhak Rabin, i 1995. 
  
Artiklen forklarer fortsat: 
"Efter drabet på Rabin kom Benjamin Netanyahu til magten i Israel for første gang, og han var 
modstander af Osloaftalen. Det var først i 2000, at der blev genåbnet for forhandlinger mellem 
Israel og palæstinenserne." 
Den udlægning er ikke historisk korrekt. Det er rigtigt, at en række terrorangreb fra Hamas' side i 
1990'erne bidrog til at forsinke Oslo-processens fremdrift. Men det er ikke korrekt, at processen 
faldt fra hinanden. Den i den venstreorienterede, anti-israelske diskurs ofte gentagne påstand, at 
en højreorienteret israelsk jødes mord på Rabin gjorde en ende på fredsprocessen, er således 
heller ikke sand. 
  
Det er rigtigt, at Netanyahu dengang, som nu, erklærede sig som modstander af idéen om 
oprettelsen af en palæstinensisk stat. Men faktisk bidrog han, omend tøvende, til den fortsatte 
proces med at overdrage land på Vestbredden til det palæstinensiske selvstyre. Ironisk nok var det 
Netanyahu, der stod for den smertefulde overdragelse til selvstyret af den hellige by Hebron, hvor 
de jødiske patriarker Abraham, Isak og Jakob menes at ligge begravet, og hvor jøder havde boet 
uafbrudt i omkring 3000 år (undtagen da de var forment adgang af Jordan i perioden 1948-67). 
  
I 1998 underskrev Netanyahu og den palæstinensiske leder, Yassir Arafat, endnu en aftale, Wye 
River Memorandum. 
  
Og i 1999 overtog Ehud Barak premierministerposten fra Netanyahu og indgik endnu en aftale 
med Arafat, Sharm El Sheikh Memorandum. 
  
Så hvorfor fortæller DR og Sune Haugbølle en falsk historie om, at fredsprocessen "faldt fra 
hinanden" efter mordet på Rabin? 
  
 
Falsk fremstilling af Oslo-processens kollaps 
  
Det forklares i artiklen, korrekt, at parterne (Barak og Arafat) mødtes til forhandlinger i sommeren 
2000 i den amerikanske præsident, Bill Clintons, sommerresidens, Camp David. Men beskrivelsen 
af, hvorfor processen fejlede, er ikke retvisende: 
"Der er forskellige opfattelser af, hvorfor Camp David-forhandlingerne fejlede, men en af de største 
uenigheder har hele tiden været, hvem der skal kontrollere Jerusalem. Palæstinenserne ønsker, at 
Østjerusalem, som i dag er israelsk besat, skal være hovedstaden for en palæstinensisk stat, men 
Israel ønsker hele Jerusalem som hovedstad." 
Bemærk, at man i den sidste del pludselig er slået over i nutidsform - det er selvfølgelig et forsøg 
på at overføre Israels nuværende regerings standpunkt til forhandlingerne i 2000. Et helt igennem 
uvederhæftigt trick. 
  
Men artiklen og afsnittet handler altså om forhandlingerne i sommeren 2000. Og på det tidspunkt 
accepterede Ehud Barak faktisk Clintons forslag om, at palæstinenserne skulle få en stat med 

https://en.wikipedia.org/wiki/Protocol_Concerning_the_Redeployment_in_Hebron
https://en.wikipedia.org/wiki/Hebron#British_Mandate
https://en.wikipedia.org/wiki/Wye_River_Memorandum
https://en.wikipedia.org/wiki/Wye_River_Memorandum
https://en.wikipedia.org/wiki/Sharm_El_Sheikh_Memorandum


hovedstad i hovedparten af de arabisk befolkede dele af Jerusalem. Der er rigtigt nok uenighed om 
detaljerne i det præcise forslag, men hovedpointen er, at Israel indgik i forhandlinger om en deling 
af byen. 
  
Det allerstørste problem med artiklens fremstilling er dog, at man helt har udeladt, hvordan 
fredsprocessen endte - altså inden palæstinenserne indledte "den anden intifada," som gennem 
fem års terrorangreb kostede omkring 1.000 civile israelere livet. Sandheden er nemlig, at Yassir 
Arafat efter det israelsk-amerikanske fredsudspil simpelthen trak sig fra forhandlingerne uden at 
komme med et modforslag, blandt andet fordi han, Arafat - ikke Israel - nægtede at dele 
Jerusalem. Altså det modsatte af det, der står i artiklen. 
  
Arafats chefforhandler, Saeb Erekat, bekræftede i 2009 i et tv-interview, at Arafat pure afviste at 
dele Jerusalem med Israel: 
"Let me recount two historical events, even if I am revealing a secret. On July 23, 2000, at his 
meeting with President Arafat in Camp David, President Clinton said: 'You will be the first president 
of a Palestinian state, within the 1967 borders - give or take, considering the land swap - and East 
Jerusalem will be the capital of the Palestinian state, but we want you, as a religious man, to 
acknowledge that the Temple of Solomon [det jødiske tempel] is located underneath the Haram Al-
Sharif [Tempelpladsen i Jerusalem].' 
  
Yasser Arafat said to Clinton defiantly: 'I will not be a traitor. Someone will come to liberate it after 
10, 50, or 100 years. Jerusalem will be nothing but the capital of the Palestinian state, and 
there is nothing underneath or above the Haram Al-Sharif except for Allah.'" 
Så DR-artiklens historie er altså lodret usand. Det var ikke israelerne, men Arafat, der nægtede at 
dele Jerusalem. 
  
Også Bill Clinton, som satte al sin prestige ind på at få en aftale i stand, bekræfter, at det var 
Arafat, der afsluttede fredsprocessen. Med Clintons egne ord: 
"Arafat's rejection of my proposal after Barak accepted it was an error of historic proportions. 
However, many Palestinians and Israelis are still committed to peace. Someday peace will come, 
and when it does, the final agreement will look a lot like the proposals that came out of Camp 
David". 
 
Ehud Olmerts fredsforslag, 2008 
  
Bill Clinton skrev ordene ovenfor i sin selvbiografi "My Life" i 2005. Og han har indtil videre fået så 
meget ret, at den senere israelske premierminister Ehud Olmert i 2008 fremsatte et nyt 
fredsforslag for Arafats efterfølger, Mahmoud Abbas, som var næsten identisk med Clintons plan. 
Abbas valgte at ignorere forslaget. 
  
Saeb Erekat, Yassir Arafats chefforhandler - og senere Abbas' højre hånd - beskriver i førnævnte 
tv-interview, som fandt sted i 2009, kort efter fremsættelsen af Olmerts forslag, Abbas' respons til 
Olmert: 
"[Abbas] answered with defiance, saying: 'I am not in a marketplace or a bazaar. I came to 
demarcate the borders of Palestine - the June 4, 1967 borders - without detracting a single inch, 
and without detracting a single stone from Jerusalem, or from the holy Christian and Muslim 
places.' This is why the Palestinian negotiators did not sign…" 
Sagt med andre ord: Abbas ville, ligesom Arafat, ikke forhandle om en deling af Jerusalem. Han 
krævede hele byen under palæstinensisk suverænitet, inklusiv blandt andet Grædemuren og det 
jødiske kvarter i den gamle by. Abbas ville hellere fortsætte konflikten end forhandle om et 
kompromis. Det var endnu en forspildt chance for at opnå en tostatsløsning. Men den er desværre 
ikke nævnt i DR's artikel. 
  

https://en.wikipedia.org/wiki/2000_Camp_David_Summit#Final_proposal_to_the_Palestinians
https://en.wikipedia.org/wiki/2000_Camp_David_Summit#Final_proposal_to_the_Palestinians
http://israelshistorie.dk/history/chronological_presentation51.php
https://www.memri.org/reports/chief-palestinian-negotiator-saeb-erekat-abbas-rejected-israels-proposal-annapolis-arafat
https://www.jewishvirtuallibrary.org/president-clinton-reflects-on-2000-camp-david-summit
https://www.haaretz.com/2008-08-12/ty-article/pa-rejects-olmerts-offer-to-withdraw-from-93-of-west-bank/0000017f-e22d-d568-ad7f-f36f71750000
https://www.haaretz.com/2008-08-12/ty-article/pa-rejects-olmerts-offer-to-withdraw-from-93-of-west-bank/0000017f-e22d-d568-ad7f-f36f71750000


Ovennævnte er blot et mindre udpluk af de mange falske påstande i den ene artikel på dr.dk. Du 
kan læse hele min gennemgang af artiklen her. 
  
  
Konklusion 
  
DR har sat sig for at gennemgå de historiske forsøg på at skabe en tostatsløsning - endda med et 
løfte om at forklare, hvorfor de ikke blev til noget. Men i artiklen vælger man kun at nævne to ud af 
de i alt fire forsøg, og i begge tilfælde gør man sig stor umage for at skjule, at palæstinenserne 
også her blankt afviste forslagene. 
  
Fremstillingen giver, med de mange historisk faktuelt forkerte påstande samt diverse manipulation 
med materialet, et totalt falsk - og på mange måder diametralt omvendt - billede af historien. Den 
valgte diskurs er desværre ganske udbredt i den danske debat og i det danske 
uddannelsessystem. Det er super-ærgerligt, at konfliktens historie ofte formidles i danske medier af 
folk, der enten ikke har ret meget forstand på emnet, eller af folk med en direkte anti-israelsk 
agenda (som Sune Haugbølle). Det burde være muligt at gøre det bedre, så sådan et historisk rids 
i det mindste var historisk korrekt. 
  
Netop Sune Haugbølles anti-israelske aktivisme er velkendt og dokumenteret hinsides enhver tvivl, 
hvorfor også Danmarks Radios egen lytter- og seerredaktør, Jesper Termansen, har anbefalet, at 
Haugbølle varedeklareres som pro-palæstinensisk aktivist, når han bruges af DR's journalister i 
forbindelse med dækning af konflikten. Jesper Termansen skriver i en artikel på dr.dk om netop 
Sune Haugbølle: "Udtaler man sig om en igangværende konflikt, man selv har valgt side i, bør 
brugerne oplyses om det." 
  
Det er ikke sket i dette tilfælde. Den almindelige læser efterlades derfor i troen på, at artiklen er 
forfattet ved hjælp af en objektiv ekspert og dermed historisk retvisende, mens den i realiteten bare 
er en gang anti-israelsk propaganda. 
  
At Danmarks Radio bidrager til den fortsatte systematiske misinformering af danskerne, er en 
tragedie på flere planer. Først og fremmest selvfølgelig på det principielle plan. Men også derved, 
at det forhindrer den forståelse af konflikten, som er nødvendig for at skabe fred. Hvis man aktivt 
lukker øjnene for, at det primært er palæstinenserne, som står i vejen for en tostatsløsning, på 
grund af deres ønske om en stat "from the river to the sea," og derfor ikke stiller krav til dem om at 
acceptere den jødiske stats fortsatte eksistens, så kommer der ingen fred. Så der er faktisk ret 
meget på spil - og ironisk nok mest for palæstinenserne. 
  
Jeg har klaget til DR og foreslået, at artiklen gennemgås ved hjælp af en uvildig ekspert (der, som 
minimum, ikke er en kendt venstreorienteret Israel-kritiker), sådan at teksten kan blive retvisende, 
fair og balanceret, og dermed leve op til Danmarks Radios egne, fine journalistiske principper. 
  
  
De bedste hilsner 
 
Dan 
 
  
Læs mere om mediernes Israel-dækning og relaterede emner på www.israel-online.dk. Hvis du 
kender andre potentielt interesserede, må du meget gerne videresende denne e-mail. Hvis du ikke 
i fremtiden ønsker at modtage henvendelser fra Israel-Online, så e-mail blot et "Nej tak" til 
nyhedsbrev@israel-online.dk. 

http://israel-online.dk/mediawatch/240302_Falsk_fremstilling_af_historiske_forsoeg_paa_tostatsloesninger_med_Sune_Haugboelle_paa_dr.dk.php
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/klummen/dr-boer-deklarere-mellemoestforskeren-sune-haugboelles
http://www.israel-online.dk/
mailto:nyhedsbrev@israel-online.dk


 


